Blog

Drie tips tegen spreekangst

Spreekangst

Spreekangst komt voort uit onzekerheid, uit vragen als:
Zullen ze me wel interessant vinden?
Wat als ik de draad kwijt raak?
Zal ik het wel goed kunnen vertellen?
Al deze vragen hebben gemeen dat ze over jou gaan, over hoe jij je misschien zult voelen: oninteressant, in de war, onhandig.

Maar spreken gaat niet over jou, het gaat over je boodschap en over je publiek.
Hoe meer je tijdens je speech over jezelf nadenkt, hoe moeilijker het spreken je zal vallen.
Het is natuurlijk om vooraf spanning te voelen, alle sprekers hebben ermee te maken.
Deze spanning helpt je om je te concentreren op wat je te doen staat:
een goede speech afleveren voor je publiek. Het probleem is de te grote spanning die je belemmert in je spreken.

Voor je begint met je toespraak kun je met de volgende drie tips de angst die door je lichaam dreigt te gaan gieren in bedwang houden.

Tip 1

Je houding heeft invloed op hoe jij je voelt.

Wiebelen, met gekruiste benen staan, je gewicht op een been laten rusten, op het spreekgestoelte leunen; het geeft allemaal een onzeker gevoel. Je lichaam is niet in evenwicht en daardoor worden je onzekere en angstige gevoelens versterkt.
Je kunt dit voorkomen door op heupbreedte te gaan staan met het gewicht van je lichaam verdeeld over beide voeten.

Sta rechtop met je schouders naar beneden en iets naar achteren. Zo zie je er niet alleen zelfverzekerd uit, je zult je ook zo voelen.
Deze tip kun je thuis voor de spiegel oefenen en als je het beheerst kun je dit natuurlijk ook in je dagelijkse leven gebruiken zodat je presentaties beter scoren.

Tip 2

Als je angstig bent ga je hoog en oppervlakkig ademhalen.
Hierdoor krijgen je hersenen minder zuurstof, wat je onrustig maakt. Bovendien krijg je een heser en zenuwachtiger stemgeluid en dus neemt de spanning toe.
Je voorkomt dit door laag adem te halen, de zogenaamde buikademhaling.

Ga rechtop staan, leg je handen op je buik en voel hoe deze uitzet en inkrimpt met een rustige ademhaling. Oefen dit een aantal malen tot je de buikademhaling beheerst en kunt gebruiken als je zenuwachtig bent. Het helpt je om je zenuwen in bedwang te houden.

Tip 3.

Kijk naar je publiek. Wen aan het aantal mensen en bedenk dat iedereen een goede speech wil horen, niemand wil dat je mislukt. Vertrouw op dat positieve gevoel en versterk het door een vriendelijk gezicht te zien. In iedere zaal zitten mensen die jou aardig vinden en die dat laten merken. Kijk naar ze, het geeft je kracht. Negeer onvriendelijke blikken, die hoeven helemaal niet over jou te gaan. Misschien heeft die persoon net ruzie gehad of voelt hij zich niet goed, wie zal het zeggen?
De goedgeluimde mensen die er zin in hebben geven jou de energie om een geweldige speech te houden, dus kijk naar ze, glimlach en begin.

Heb je deze tips wel een toegepast, wil je dan vertellen hoe dat werkte?
Of heb je andere tips tegen spreekangst?
Aak hoop dat je het hieronder met ons wilt delen. 

Succes met je presentatie!

Laura Bouwmeester

Sportlaan 83
1333 SE  - Almere

  06 13236492
  

©  Rederijk.